onsdag 15 juni 2011

Vänster eller höger näsborre?

 

snabel

Jag håller på att rensar bland mina tidningar och böcker, vilket är för-jävligt jobbigt. Det känns som jag slänger bitar utav mig själv.

Jag är en riktig bok – och tidnings nörd. När det gäller böcker så är jag väl mer eller mindre allätare… nästan, men när det gäller tidningar så är jag mycket mer kinkig. Endast engelska inredningstidningar och populär psykologi är det enda som duger. 

I vilket fall… Jag hittade i min plågsamma rensning en artikel som jag tydligen klippt ut, ur en utav mina tidningar.  Artikeln handlar om att man kan genom luftflödet i näsborrarna märka om man är lugn/trött eller alert/stressad.

Om du inte redan  visste det.

Artikel fortsätter att förklara att när vänster näsborre dominerar är man oftast “ lugn, avslappnad, har en låg energinivå, är oftast törstig, ägnar sig åt något kreativt, lyssnar och man har oftast en kylande känsla i kroppen. Man kan också vara trött eller nedstämd.

Att andas medvetet med vänstra näsborre är: lugnande, stimulerande höger hjärnhalva, har en kylande effekt på kroppen, minskar stresshormonerna, minskar blodsockret, sänker blodtrycket och sänker hjärtfrekvensen”

Medans om den högra näsborren dominerar så är man “ fysiskt eller mentalt aktiv, hungrig, utåtriktad, ofta stressad och har en värmande känsla i kroppen. Att andas medvetet med höger näsborre är uppiggande, stimulerar vänster hjärnhalva och positiva känslor, har en värmande effekt, ökar blodsockret, höjer blodtrycket och ökar hjärtfrekvensen”

Så är du stressad blås som en galning med högra borren, vill du bli lugnare siktar du in på den vänstra och jag, jag skall sikta in på mina jordgubbar. G´natt!

 

Bild.

Inga kommentarer: