tisdag 12 juni 2012

Bojan.


Källa: oprah.com

Jag träffade på en gammal klasskamrat igår, i en stad som jag bodde i för många år sen. Vi gick i samma klass och bodde på samma gård i många år, så en gång i tiden så kände vi varann riktigt bra. I går fick denna människa mig att känna mig lika liten som tummelisa och lika värdelös som den värdelösaste människan inom loppet på mindre än 10 minuter och det gjorde hon genom bara hennes energi. Historien är rätt så lång, rätt så krånglig och ack så tråkig att dra här, men det jag vill komma fram till att detta hände då och jag sitter fortfarande och mår dåligt över detta.



Jag låter alltså denna människa som jag har absolut ingenting med att göra (och har jag tur så behöver jag aldrig mer se henne) påverka mig negativt. Amatörpsykolog som man är så satte jag mig ned för att försöka bena ut detta. Varför låter jag mig påverkas utav denna människa? Varför låter jag henne hänga kvar i mitt minne och i mina känslor. Jag har alltså ångest, en knut i hjärtat för en människa som egentligen inte är av något värde för mig och för ett möte som skedde för flera timmar sen.

Jag förbannar mig själv för att jag ens lät henne stanna mig och prata med mig. Att jag ens pratade med henne.

I mitt letande efter svar på hur jag skall hantera denna situation stötte jag på en artikel på oprah.com som handlar om att sluta ångra sig och som de uttrycker sig - "to make regret's powerful energy healing" I artikeln skriver de om sex steg, sex tips som man kan göra när ångesten ploppar upp. Tänkte att det är ju ett utmärkt tillfälle att pröva dessa, nu när jag lider utav ångest av en handling.

"Let's start by changing the past. If you think that can't be done, think again. Literally. The past doesn't exist except as a memory, a mental story, and though past events aren't changeable, your stories about them are. You can act now to transform the way you tell the story of your past, ultimately making it a stalwart protector of your future."

De sex stegen är (man skall följa dem mer eller mindre i ordning):

1. Så länge man tänker att " Jag skulle inte ha gjort detta" eller "detta skulle inte ha hänt" så har man låst in sig i en kamp mot verkligheten och allt det gör är att startar ett ekorrhjul. Det är säkert sant att detta skulle inte ha hänt eller jag skulle inte ha gjort detta, jag kunde mycket väl varit mycket klokare och om jag gillar att må dåligt och sitta fast i detta hjul så skall jag absolut stanna kvar i detta ekorrhjul. Det är ingen som stoppar mig. Om inte så gå vidare till...


2. Separera ångesten´s grundläggande ingredienser. Av de fyra grundläggande känslorna - ledsen, arg, glad och rädd så är ångest en blandning av de två första. i min situation är det mest ilska över hennes arroganta beteende och lite ledsamhet över att jag lät mig känna mig så värdelös inför en människa som sagt inte betyder mycket för mig i mitt vardagliga liv och helt ärligt så har jag inte sett eller tänkt på henne på flera år.

Att förneka någon/några utav dessa känslor kommer få dig att fastna i en bitter och oproduktiv ånger. Ett sätt att hantera detta är att använda dessa två meningar: Jag är ledsen att __________ och jag är arg att __________ fortsätt att säga så här tills du har inga mer ord att sätta i dessa meningar.

I mitt fall så skulle det låta ungefär så här: Jag är ledsen att jag lät mig påverkas utav henne, mentalt tryckte ned mig själv och att jag skäms över det jag inte blivit. Jag är ledsen att jag inte att jag inte sträckte på mig, kände mig nöjd och stolt över den fina människa jag egentligen är. Jag är arg för att jag lät henne påverka mig, att jag fick mig själv känna mig så liten och utan betydelse, att jag gav henne rätten hänga kvar och påverka mig så länge...Fortfarande. När man har klarat av detta, tjatat ut varenda liten beståndsdel, rett ut sin ilska och ångest är man redo att gå vidare till steg.

3. Sörj vad som är oåterkalligt förlorat. Vad det nu än är som man har ånger för, så måste man få sörja. Sorg är en naturlig reaktion. Sörj tills du tröttnar på att sörja, sörj tills du sörjt färdigt. Du märker att du har sörjt färdigt när du kan se vad du vunnit på det du förlorat, börjar känna glädje och kanske t om lite tacksamhet att omständigheterna tvingade in dig i denna situation.

4. Återta din dröm. Det du förlorade i det du ångrade skall du nu försöka återta. I mitt fall jobba på. Jag vet nu bättre och jag kommer där med nu göra bättre. Något i denna händelse sa mig att jag stödjer inte min vardag, så som jag lever nu och det måste jag ändra på = återta min dröm så att nästa gång en sådan här situation dyker upp, går jag både in och ut i helt andra dörrar (ny ingång- och utgångspunkt)

"If you decide to reclaim the essence of anything you regret losing, you'll find it—often sooner than you think, in ways you would never have expected."

5. Analysera din ilska. Ilska är minst lika viktigt att bearbeta som sorg. Skräms inte utav den, spring inte i från den, bedöva den eller döda den. Möt den. Prata ut om den, slå ut den (inte på personen, zandra) tjata ut ilskan för tillslut så släpper det och du ser vad som behövs göras för att förändra nutid- och framtid och du slutar då lida över gammal ångest.

6. Den ultimata läxan när det gäller ångest, det som kommer hjälpa dig, guida dig in till ett rikt och tillfredställande framtid är detta: Varje gång du stöter på en vägkorsning från ded minsta till den mest massiva, gå mot kärleken och inte ifrån rädslan. Tänk på varje val i termer som - vad gör mig glad och tillfredställer mig istället för, vad håller min rädsla borta. Vilket även jag vet, att vid fel tillfällen skiter sig detta råd rejält, men vid rätt tillfälle kanske det är livsavgörande. Vem vet?

"All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them." Galileo





Inga kommentarer: