torsdag 11 september 2008

Cola med vitamin.


För ett tag sedan lanserade cocacola, cocacola light med vitamin.

Det stör mig.

Jag stör mig inte på att dom har tillsatt vitamin i colan, utan att de har tillsatt vitamin i colalight som innehåller aspartam.

När aspartam bryts ner i kroppen bildas metanol dvs. träsprit. Så... visst jag får i mig nyttiga vitaminer alt. grönt te, som jag också skulle kunna få genom att dricka en kopp grönt te, kanske? Eller äta lite frukt. Har någon hört talas om en om dan, eller vitamax?

Visst... genom att dricka ett glas apelsin juice får man otroligt mycket mer metanol i sig än vad ett glas cola eller light saft ger, men i apelsin juicen är metanolet bundet i pekatin,polysackaraid (kolhydrat) som hindrar kroppen att ta upp metanolet. Och en apelsin är naturlig!


Det som är så sorgligt är alla dessa kemiska ämnen som framställs för att likna en naturlig vara, för att de skall vara kalorifria. Varför? Varför dricker människor, smarta männsikor, hälsosamma människor (antar jag) drycker som bildar träsprit i kroppen?

För mig är det...väldigt... konstigt.

Inga kommentarer: