tisdag 7 oktober 2008

Polygami

Idag på Oprah så pratades det om polygami (grekisk ord som betyder den praxis som flera äktenskap),med andra ord äktenskap i plural.

Polygami förekommer inte i kristendom eller judendom, men däremot så är det godkänt i flera muslimska länder, i Indien (där personens tro tillåter det och förbjudet där personens tro är emot det), även inom buddistisk tro är det tillåtet så länge ingen skadas d.v.s alla parter är med på det.



I Sverige är polygami tillåtet om äktenskapet har skett i ett land där polygami är lagligt.



Min egna åsikt är att jag tycker att det är konstigt och onormalt, man kan säga fel. Men det är mest pågrund utav tvångsgifte och sekter som jag gör att jag har den åsikten, exempelvis Jeff Warren http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Warren_Jeffs&sa=X&oi=translate&resnum=1&ct=result&prev=/search%3Fq%3Djeff%2Bwarren%26hl%3Dsv



Varför behöver man flera fruar, vad är det som gör att man känner att man vill leva så? I programmet med Oprah Winfrey som jag såg i morse, så sa det personer de intervjuade att det var inte sexuellt behov, utan att det var praktiskt och att de älskade flera människor.

Jag älskar också flera människor, men jag känner inget behov att vara gift med alla. Jag skulle istället vara väldigt stressad och mycket splittrad, tänk er vilken ångest! Herregud, jag har fullt upp med att kunna leva med en person (mig själv) kanske att jag kan klara av en person till, men det är knappt.



Nu vet jag inte om jag skall berömma eller dömma polygamister, det är ju ett jätte arbete!


Från fyra fruar och en man

Inga kommentarer: