söndag 5 oktober 2008

Självkänsla: Medvetenhet om den egna personlighetsvärde.
Självförtroende: Stark tilltro till den egna förmågan att prestera.

Det är vad det står om man slår upp dessa två ord i svenska ordboken. Det är väldigt svårt och jobbigt om man inte har dessa i balans. Hur gör man om man som i mitt fall är i obalans i båda kategorierna?

Alla självhjälps böcker säger att man skall bygga upp sitt förtroende och tilltro innefrån, man skall känna och lita på sig själv.
Men det är just det som är mitt stora problem, att kunna känna och lita på sina tankar och handlingar, att det okej att man är duktig, en bra människa och kan göra allt man vill (i stort sett).
För även om jag försöker börja tänka bra tankar och börjar tro att jag också är något, så finns jantelagen som säger att man skall inte tro att man är något och jantelagen är samhället och samhället kan man inte bara vifta bort, de finns där.
Det finns där när man går till jobbet, till affären, lämnar sina ungar på dagis till och med när man har stängt in sig, hemma i sin borg så finns det där. Kanske inte fysisk, men det finns där.

Åtgärder: En stor trend som spankulerar runt just nu är mindfullness- att vara i nuet, diskar du så känn på vattnet, lukta på diskmedlet, känn tallrikarna, bestiken...
Det låter bra, men vet ni hur jäkla svärt det är?! Ute i riktiga världen! Jag har bara kommit till en handling som kan få mig tillbaka till nuet...tillfälligt och det är genom att fråga mig själv om jag fortfarande andas.

Denna mening får mig att fundera: Frågar mig själv? Vad är jag, två personer?

En annan sak som också förespråkas mycket är att göra saker som är roliga, som får en att känna positiva känslor. Genom att göra det så ökar det självförtroendet och självkänslan.

Att det skall vara så svårt att leva...

Inga kommentarer: