torsdag 9 oktober 2008

Visualisering.


Det sägs att vi tänker 65.000 tankar varje dag och de flesta utav dessa tankar är negativa. Oftast är vi inte ens medveten om att tankarna är negativa. Om detta är sant... tänk vilken skada vi tillfogar vårt inre och hur skall vi kunna ta för givet att våran kropp skall ställa upp för oss, när vi ständigt trycker ned den med dessa negativa tankar? Jag är för fet, ful och tjock, jag är värdelös på kartor, jag hatar mitt jobb etc...
Att bryta sådana tankar är otroligt svårt, men att fortsätta i samma tankebanor är förstörande både psykiskt och fysiskt.
Detta återupprepande tanke sätt kallas för affirmation..

Som uppslagsboken beskriver det; " affirmation kommer från latinska ordet affirmatio, försäkran. är i ny andliga rörelser positivt färgade fraser som upprepas i tal och skrift i syfte att förbättra sin livssituation. Affirmationer utgår från tanken att man själv skapar sin verklighet och att ens tankar är det som orsakat ens nuvarande situation. I extrema åskådningar tros affirmationer till och med kunna göra människor rika. "

Men som ni förstår så kan det också vara negativa tankar som återupprepas och att bara fokuseras på det negativa desto mer negativt skapar man, för hjärnan tar emot all information den får, men vet inte vad som är bra eller dåligt utan skickar informationen vidare ut i kroppen.

Tex om vi ständigt tänker att jag har så mycket problem med magen, så skickar ju gärna ned dessa signaler till magen; hjärnan kan ju inte skilja på vad som är falskt, sant, bra eller dåligt och helt plötsligt så står man där med magproblem.
Alla dessa negativa affirmationer suger ut vår livsglädje, vår fysiska och psykiska energi.

Vad gör man då för att ändra på detta dåliga beteende?
Det är inte lätt, men att vara vaken på vad man egentligen tänker och försöka ta bort negativa ord som: Tjock, ful, dålig, inte... och meningar som jag hatar mitt jobb eller jag skall inte misslyckas denna gång. Utan säg i stället: Mitt jobb är bra för... och jag lyckas alltid med det jag bestämmer mig för!
För varje gång du upprepar detta så kommer du närmare till att den dag både tro och känna att det är rätt.

Men som Dr phil säger: varje varje värdelöst ord du säger till dig själv (eller någon annan för den delen) så krävs det 1000 bra ord.

Två goda råd på vägen...
Utveckling är inte perfektion.
Problem bearbetar man, inte dömmer







Inga kommentarer: