måndag 20 oktober 2008

Svartsjuka - en sjukdom?



Jag har ett problem med svartsjuka, den förstör mina förhållanden med människor. Riktigt jobbigt faktiskt.

Jag förstår inte varför och ännu mindre hur jag skall jobba bort denna besvärande åkomma.

När man läser om svartsjuka och varför man blir svartsjuk, så kommer barndom och föräldrar självklart upp (som i de flesta psykiska åkommor). Föräldrarna kan ha gett för lite kärlek, ömhet och trygghet, förbisett den svartsjuke och gett ett annat syskon mer uppmärksamhet. Vilket kan ge en människa mindre – värde - känslor och man känner därefter att man måste utmärka sig på ett eller annat sätt t ex bli extra duktig på sport, bli bäst i skolan osv. Det kan ju självklart vända åt andra hållet och man blir kriminell, familjens svarta får så att säga.
Det är väl lite den roll jag har tagit på mig, jag är inte och har aldrig varit kriminell, men jag har varit besvärlig för min mamma och sökte/er ständigt bekräftelse.

"Förtroende är grundpelaren och det allra viktigaste i ett förhållande. Den som har förtroende, tvivlar inte."

Jag känner svartsjuka på mina vänner, mina syskon, mina arbetskamrater och ex pojkvänner. Åh, så många människor som jag har förlorat p.g.a. min svartsjuka. Men jag måste påpeka att ett par gånger har svartsjukan varit befogad.
I dagens samhälle där alla skall vara starka och självständig är det nästan förbjudet att vara svartsjuk och det gör det ännu jobbigare att vara svartsjuk. Experterna tror att svartsjuk kommer p.g.a. dåligt självförtroende och jag argumenterar inte emot. Jag har dåligt självförtroende och varför jag har det vet jag och jag jobbar på det. Det behöver inte finnas någon speciell anledning till svartsjukan och för utomstående kan uppfatta som att svartsjukan slog ned som en blixt. Det den utomstående inte ser är att hos en svartsjuk kan det räcka med att en kompis pratar med en annan människa, för att vaneföreställningar börjar byggas upp och att det utlöser nästan en ångest attack med fjärilar i magen, hjärtat slår snabbare, kroppen blir stel, man börjar svettas, får svårt att andas, man blir självupptagen och tycker synd om sig själv.

"Det är viktigt att även lägga märke till och bearbeta sin svartsjuka genom att t.ex. inte låta sig provoceras, stärka sin självkänsla och självinsikt. "

Jag har googlat svartsjuka, för jag vet nu att mina okontrollerade, konstiga attacker (verbala och känslomässiga) mot mig själv och mina nära beror på svartsjuka. Jag vill inte vara det något mer, det är inge roligt, det är väldigt jobbigt både för mig själv och andra, så jag ville se vad jag kunde göra för att jobba med detta problem. De råd jag hittade är:

  • Prata om dina tankar och känslor.
  • Aktivera dig själv med en egen hobby, sport m.m.
  • Andas och bryt svartsjuke attacken genom att göra något.
  • Skriv
  • Jobba med ditt självförtroende och tolerans: affirmation, hobbyn, terapeut.
"Det är viktigt att svartsjukan inte får slå rot i själen och vålla smärta resten utav livet."




Inga kommentarer: