tisdag 30 augusti 2011

15:00

Det finns en bok som heter Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi, skriven utav Lisbeth Stahre. Kognitiv beteendeterapi eller KBT som det heter i förkortning är en terapiform där man jobbar både med tanken och handling. Jag har gått på KBT terapi förut och fick mycket utav det, så jag tänker använda mig mycket utav denna bok när jag skall jobba med mitt experiment. I boken finns det sex stycken “nyckelfrågor” och här kommer dom.

 

Dessa sex frågor skall jag jobba med varje dag, de närmsta 123 dagarna.

 

1. Vad har hänt idag? Beskriv händelser/ situationer på arbetet och hemma som på olika sätt engagerat dig eller berört dig.

2. Hur har du tänkt kring händelserna? Vilka känslor har händelserna väckt hos dig?

3. Hur tror du att din uppfattning av dagens händelser har påverkat ditt ätbeteende?

4. Om du tänker igenom de händelser som du tagit upp, anser du att dina tankar och slutsatser av det som har hänt varit realistiska?

5. Skulle man kunna tolka händelsen/ händelserna på ett annat sätt än vad du har gjort?

6. Hur skulle en annorlunda tolkning av det som hände i dag ha kunnat påverkat ditt ätbeteende under dagen tror du?

Inga kommentarer: