onsdag 31 augusti 2011

I bland så är det bara inte värt det.

Jag är en riktigt dubbelmoralisk människa. Jag hatar sådana. Är det därför jag hatar mig själv?

Jag har så mycket åsikter att jag blir snurrig och när någon annan har en annan åsikt så blir jag skitförbannad och tar det ytterst personligt. Även fast jag vet och tycker att alla skall ha rätt till sin åsikt utan att bli hånad eller förföljd, men det är för mitt själv värde hänger ihop med vad andra tycker eller vad jag tror att dom tycker om mig. Jag är lite schizofren på detta sätt förstår ni. Fast jag är inte schizofren på riktigt, jag bara använder denna benämning för att förklara min oförklarliga sida och ge människor som har kallat mig för det tidigare en känsla utav att dom har rätt. Fast det har dom inte.

En åsikt beror på för lite kunskap eller för stark tro, men är det någon som verkligen, VERKLIGEN har fel eller är det våran egna uppfattning om vad som är rätt och fel, som påverkar vår åsikt?

Sug på den ni!

Jag läste nyss en massa kommentarer om en artikel som jag tror väldigt mycket på. Övervägande utav kommentarerna berodde ( i min mening) väldigt mycket på liten vilja för att vara öppen för något nytt, för lite kunskap och faktiskt, så var kommentarerna väldigt elaka och dumförklarande. Återigen blev jag skitförbannad och tog allt väldigt personligt. Jag började genast knappra med fingrarna på tangenterna och var redo att försvara denna artikel till döds. Tre gånger påbörjade jag mitt försvarstal, mina tankar snurrade på högvarv " Kära inkompetenta, inslutna idioter. Hur kan man vara så låst i sitt sinne att..." Ja, något sådant hade jag tänkt mig att mitt försvarstal skulle börja, men jag tappade allt och tänkte - I bland så är det bara inte värt det. Det är inte värt att alltid slåss för det man står för, hävda sig eller ens bli upprörd över en annas åsikt. Det är inte min åsikt och den speglar inte mig. Det är bara inte värt det.

Tänk om man kunde agera, reagera och tänka så här vid varje sådant är tillfälle. Vad mycket lättare mitt liv skulle vara.

Lämnar er med Don Miguel Ruiz kloka ord - " What others say and do is a projection of their own reality, their own dream. When you are immune to the opinions and actions of others, you wont be the victim of nedless suffering"

z216843492

Inga kommentarer: