torsdag 1 september 2011

Vikingalagen!

Jantelagen. En påhittad lag som säger till oss att vi skall inte synas, höras eller sticka ut på något sätt och vi får absolut, under inga omständigheter, tro att vi är något (n)! Jantelagen hittades på utav norska författaren Aksel Sandemose. I hans bok En flykting korsar sitt spår (som kom ut år 1933) berättar han om en stad – Jante och eftersom jag har själv inte läst boken, så antar jag att i denna stad var det vissa lagar man skulle följa och de fick därmed namnet jantelagen. Jag skall läsa boken, jag måste ju det nu när jag är så engagerad. Jag återkommer med riktig fakta så fort jag läst boken.

Om du slår upp jantelagen i wikipedian så kan du läsa detta:

  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Och om det inte räcker så tillkom det senare ett elfte bud, som går under namnet jantelagens strafflag.

   11. Tror du inte att vi vet något om dig?

Jag tycker detta är hemskt, inte bara att det är en påhittad lag utan även att hela (nästan) norden har gjort det till sin lag, helt galet! Fast skall jag var helt ärlig, så vet jag med mig att jag, själv, kan väldigt snabbt tänka att en människa är väldigt självgod och pretentiös om de skryter med om hur bra och duktiga de är. Dubbelmoral? Jag vet. Pinsamt? Ja.

Jag har tröttnat på det. Jag har tröttnat på att jag inte skall tro att jag är något och att jag inte skall tro att jag duger till något, NEJ! Från och med nu skall jag leva efter vikingalagen! Japp!

Självklart kommer jag vara ödmjuk, som jag alltid är, men mer än så blir det inte från jantelagen.

Låt mig få presentera vikingalagen. Var god att kopiera Ler

 

vikingalagen

vikingalagen 2

Inga kommentarer: