onsdag 10 november 2010

Godmorgon.

Sen jag läste detta och detta så har jag funderat mycket på nystart. Jag förstår att göra en nystart inte är lätt, det handlar ju om att bryta gamla och ofta dåliga vanor och sen inte bara det, utan omgivningen som är van vid att man är på ett sätt, vart man bor, gör, vilka man umgås med. Den man är. Det blir mycket ifrågansättande och ibland t om motgång, man måste vara stark och säker på sin sak.

Jag funderar också på de dåliga val som man gjort, människor som man sårat, dumma handlingar som man gjort. Även fast man har bett om ursäkt, tagit på sig ansvaret och lärt sig utav de misstag. Hur länge skall man lida för dem? Är det så "enkelt" att man får lida för dem så länge man själv låter sig lida för dem?

Jag vet att man kan inte fly från sin bakgrund, men man måste väl kunna ändra en riktning till en annan och tillslut få ett annat liv, ett annat sätt att leva... att se på livet?

Jag tänker på det där med att bryta gamla vanor. Jag har för vana att välja helt fel människor i mitt liv. Människor som egentligen inte är bra för mig och jag är inte bra för dem, men om man då vill lära känna nya människor. Hur bryter man vanan att välja fel?

Oj, så många tunga tankar så här tidigt på dagen, men det känns spännande. Tänk om detta genomförbart? Vart skall man börja? Jag försöker se mitt liv som ett trassel och man måste börja i en ända för att kunna trassla upp trasslet. Jag har aldrig varit bra på att ha tålamod, men nu får jag chansen att ändra på det.

Skall fundera på detta. Mål 1. Komma fram vart jag skall börja.

Ha en fin dag! Nu skall jag baka bröd, tekakor med havregryn, pumpakärnor och solrosfrön.

Inga kommentarer: