måndag 6 september 2010

Dead man walking.

Igår såg jag en film som hette Dead Man Walking med Susan Sarandon och Sean Penn. Den handlar om en nunna som lär att känna en man som sitter i fängelse och har precis fått reda på att han har blivit dödsdömd. En väldigt gripande film som jag inte hade en tanke på att se egentligen. Jag var fruktansvärt rastlös igår och satte och bläddrade mellan tv kanalerna, kollade i nya ellos katalogen och.. gick igenom filmer som jag skulle kunna tänka mig ladda ned. (Jag vet, fy på mig) I vilket fall, jag fastnade för denna film. Riktigt bra var den, välgjord och den fick mig att börja tänka på dödsstraff.

Jag har faktiskt varit för dödsstraff, tyckt att det är ju en självklarhet, tills nu, efter denna film.

Jag har alltid tyckt att Sverige är alldeles för tamt när det gäller straff och jag får inte riktigt grepp om hur lagen egentligen funkar. Livstid är vad...12 år?
Den känns helt bakvänd och i flera år har jag sagt att om vi bara hade hårdare straff här i Sverige, kanske t om dödstraff så kanske folk slutar och ta så lätt på Sveriges för tillfälligt meslagar.

Men som sagt... dödstraff... Jag börjar fundera på om det inte var korkat tänkt utav mig. Är det egentligen ett straff? Visst det måste vara ett helvete innan D dagen och när stunden är kommen. Vilken ångest! Men sen är det över och den dömde behöver inte känna något mer. Vore det då inte bättre att när en människa blir dömd till livstid så är det livstid? Usa livstid, inte Sverige livstid. Vad är det egentligen?Och vart ligger fokuseringen? Ibland får jag känslan att man begår ett större brott genom att parkera på fel ställe, än att misshandla någon. Kanske bara är jag...

Uppdatering: Det står på kriminalvårdens sida att i Sverige är inte livstid, livstid utan det är inte tidsbedömt, men efter tio år har den dömde rätt att ansöka om att få straffet tidsbedömt. Varför? Jag tycker absolut alla är värda en andra chans i livet och jag har full tro på att människor kan förändras, därför tycker jag att efter ett ex antal år så skall man få ansöka om benådan, men det skall vara längre än tio år. Jag menar, har du blivit dömd för livstid då har du gjort något riktigt puckat.

Vad tycker ni? För eller emot dödsstraff?

2 kommentarer:

Miss S sa...

den filmen är väldigt snyggt gjord och en av mina favoritfilmer, man berörs verkligen och trots att det är flera år sen jag såg den sist så är känslan som filmen gav mkt stark. Jag är emot dödsstraff, jag anser inte att det är ett straff, jag tycker det är lika illa att ta ngns liv oavsett om man gör det för att den begått ngt fruktansvärt, för det är också ett mord, bara på lagligt vis... men det är min åsikt..

I huvudet på Zandra sa...

Jag kan förstå hur du tänker :) och jag håller numera med dig, fast kanske av en liten annan anledning.