lördag 4 september 2010

Din inkompetenta idiot!!

Det du sa till mig igår var en åsikt, en personlig åsikt. En allmänrätt, men kom inte babbla åsikter med mig som att det vore fakta. Det var din åsikt. Inte fakta!! och ja, den åsikten sårade mig. Jag förstod fort att du verkligen inte har någon aning och lyssna inte ett skvatt på det jag sa, men en sak har du rätt i. Jag bryr mig alldeles för mycket om vad andra tycker om mig. Jag lägger alldeles för mycket energi på det och efter detta meddelande, efter den energi jag lägger ned på att trycka på dessa knappar för att knåpa ihop detta meddelande är den sista energi jag kommer lägga på dig.

"Personer med borderline personlighetsstörning är ofta impulsiva, intensiva och emotionellt instabila. De har inte sällan en negativ inre bild av sig själva, och bilden av människor i deras nära omgivning tenderar att skifta mellan svart och vitt. Humöret är ofta snabbt svängande, känslorna tenderar att bli intensiva. Det är många gånger svårt för omgivningen att förstå de snabba och starka känsloreaktionerna. Självskadebeteende, självmordsförsök och samsjuklighet med till exempel depression, ätstörning, missbruk och ångestsjukdomar är vanligt.

Borderline personlighetsstörning (även kallad emotionell instabil personlighetsstörning) är relativt vanligt förekommande. En rimlig uppskattning utifrån internationell forskning är att cirka 1 % lider av dessa diagnoser. (Torgersen, 2001). Det betyder att det i Sverige bör finnas cirka 90000 personer med borderline personlighetsstörning.

Borderline personlighetsstörning kännetecknas av svårigheter med känsloreglering, relationsproblem, impulsivitet och låg tilltro till sig själv. Självskadebeteende är vanligt förekommande och är ofta försök att reglera starka, outhärdliga känslor. Även självmordsförsök förekommer i stor utsträckning och det finns en klart ökad risk för självmord i den här gruppen. Ca 4-10% av alla personer med borderline dör i självmord (Zanarini et al 2005, Paris & Zweig-Frank, 2001). Det är upp till 50 gånger vanligare än i normalbefolkningen.

Varför får man borderline?

Orsaken bakom detta kan dels vara medfödd och dels orsakad av fysiskt eller psykiskt trauma.

Bipolär sjukdom går inte att bota, men med rätt behandling är prognosen god: Psykiatrin använder flera typer av läkemedel för att hindra nya episoder eller förlänga tiden tills de uppstår. Akut behandling ges vid pågående skov. Samtalsstöd och psykoterapi är ofta aktuellt i kombination med medicinering. Självhjälp kan vara stressminskande metoder och god kost samt motion. Samexisterande sjukdomar behandlas i förekommande fall, inklusive missbruk och beroenden".

Detta är fakta!

Jag är medveten! Jag jobbar mer än 110% på att lära mig förstå mig själv, bli medveten om mig själv, så att jag kan tidigare stoppa mig själv innan ned eller uppåt gång. Så jag slutar skadar mig själv och min omgivning. Jag tar ansvar för alla mina handlingar. Medvetna och omedvetna. Jag lever och jobbar för att leva precis som jag lär. Detta är min personliga åsikt!

Gaaaah!! Gudars så skönt att bestämt sig. Nu är det slut med förklaringar från mitt håll.

4 kommentarer:

Miss S sa...

Oj...!?!?

I huvudet på Zandra sa...

Hahaha...ja, jag som sagt bryr mig alldeles för mycket om hur andra uppfattar, inte uppfattar det jag säger och jag är fruktansvärt dålig på att få fram det jag vill säga muntligt, när jag är upprörd.

Så jag var tvungen, för min egna skull att skriva detta, så att min...ja vän som jag hade denna dispyt med, som även läser det jag skriver kan få fakta på skrift eftersom hon tycks tro något helt annat :)

Det kändes fruktansvärt bra skall jag tala om :)

Miss S sa...

Det tycker jag är bra att det kändes skönt för dig att få tömma, hoppas poletten trillade ner efter detta..

I huvudet på Zandra sa...

Tackar! :) Det hoppas jag med och som tur är så är vi så pass bra vänner att vi kan be om ursäkt till varann, om vi blir bevisade om att vi har fel :P

Här är beviset för min vän och ev andra människor som har fördommar gentemot detta.