måndag 6 september 2010

Lapp med makt!


Detta...



...är en lapp med makt!

Med denna lapp hade jag fri tillgång till att gå in, ut och runt i en sporthall. I denna sporthall var det längder med burar, med all världens tyger, med all världens färger och med en massa katter i. Men bara tre raser.



Jag är ingen utställningsmänniska, jag var inte där för att ställa ut min katt. Hahaha...Min katt skulle inte ens komma innanför dörrarna hohoho... Nä, i Lördags så följde jag med min moster som skulle ställa ut sin katt för första gången.

Medans jag knatade omkring där inne och funderade på vad det är, eller snarare vem det är som sätter reglerna för de perfekta öronen eller trekants ansiktet, så påmindes jag om min dubbelmoral inför utställningar. Jag kan till en viss del tycka att det är kul att titta på djuren, men jag kan inte på något sätt stödja bedömningen. Jag höll på att trilla av bänken av skratt och kissa på mig samtidigt när jag såg ( vad jag har kommit till att kalla ) doppning av katt. Du sätter ned katten på golvet, för båda händerna runt kattens mage, lyfter katten ett par cm ovanför mark sen släpper du ned den. Efter två gånger så lyfter du upp katten i luften och sträcker ut den som att djuret var ett dragspel, sen står du så tills...ja huvudets trekantighet skall bedömmas.

Ordet excellent var mycket positivt.


Jag kan förstå att man nog lätt kan ryckas med om man börjar engagera sig i detta, för det är en hel jäkla industri och människorna är så passionerade. Den ena skall vara värre än den andre, men jag tror inte att det är bra för djuret. Jag gör verkligen inte det. Oavsett vad någon annan säger. Tyvärr i min starka åsikt om djurets psykiska välbefinnande när det gäller utställning så har jag en dubbelmoral, för lite kul var det när min mosters katt skulle upp för bedömning och lite kul var det att kolla på alla fina katter och få möjligheten att köpa onödiga saker till billig peng (köpte bara en sak, visar en annan gång). Jag kan inte säga att jag aldrig mer kommer gå på djur utställning, men jag skulle ljuga om jag inte säger att det känns förvirrat.

Fast... roligast av allt... var nog utflykten. Att åka långväga med bil, se ny miljö och vandra i en annan stad.


Nästan alla mina reskamrater.





Ja, jag vet det ser ut som två kort på en och samma hund, men det är det inte.




Nu är det CSI Miami på tv, sen är det invigning utav min nya madrass, min gammel/ nya blev massakerad utav en skendräktig hund.

Sov så gott!


Inga kommentarer: