söndag 31 oktober 2010

Happy Samhain!

Bild. Personlig.

Det är helt sjukt vad jag påverkas utav denna mörka, gråa och tunga delen utav hösten (är det jag som är alldeles för negativ, men vart är alla färggranna löv och varför är det så lite löv på marken??). Visst denna del utav årstid behövs också och riktiga optimister (vettiga människor som jag kan irritera mig något fruktansvärt på) skulle kunna påpeka vikten utav att tända en massa ljus, sätta på sig stora, bylsiga och värmande kläder. Läsa en god bok, se en bra film, dricka varm chocklad, äta soppor...Ja, ni förstår nog vart jag är på väg och jag skall försöka göra det ovannämnda (dricka choklad, läsa bok, titta på film, bylsa på mig kläder) Återkommer längre fram och berättar om det funkar.


Idag så upphör sommartiden och enligt gammal tro så firas högtiden Samhain/ Halloween. Detta är ursprungligen en hednisk högtid, men som med mesta utav hedniska har kristendomen rört om, ryckte bort det jordnära heliga sammanhanget och har döpt om det till alla helgons dag. Den är till för att fira och sända en extra tanke till våra nära och kära som har gått bort, men det är också en bra tid att fundera på vad man vill lägga bakom sig, vad som skall "dö" i ens liv, vad som har gjort sitt. Det skall jag göra idag. Fundera ut vad jag vill lägga bakom mig.


När jag var yngre följde jag dessa hedniska högtider slaviskt, men på äldre dar har jag glidit iväg från dem mer och mer. Jag har tappat mycket utav det jag tror på de senare åren. Det kanske kallas att bli vuxen eller nåt...


I vilket fall, hoppas ni får en solig och fin söndag!


Inga kommentarer: