måndag 11 oktober 2010

Vända andra kinden till…

I lördags när jag och min vän satt och väntade på bussen så inträffade det en situation som vi alla har varit med om på ett eller annat sätt. Tvärsöver gatan från där jag och min vän satt så ligger busshållplatsen som går åt andra hållet (självklart). Vi ser en VÄLDIGT påverkad gubbe vingla omkring mellan busshållplatserna , min första tanke är; Åh, jag hoppas att han inte kommer hit sen tänkte jag inte så mycket mer på det och fortsätter och pratar med min vän, men vi avbryts ganska snabbt utav att vi hör en röst höjas. Jag tittar över på andra sidan och ser den påverkade mannen viftas på armarna och skriker på ett par kvinnor med barnvagnar. Kvinnorna bar sjalar och mannen skrek att dom skulle sticka hem till sitt land, att detta var hans land. Ena kvinnan blev vansinnig (jag tror faktiskt att moderinstinkten kickade in, han hängde ju nästan över ena barnvagnen och skrek) hon reste sig upp och skrek att han skulle gå därifrån.

Medans detta händer så tittar jag mig omkring. Ingen, inte en enda människa gjorde en antydan till att dom skulle göra något, hjälpa kvinnorna. Utan dom stod antingen och stirrade eller så vände dom bort blicken. Låtsade som om de inte såg eller hörde något. Det jag tycker är konstigt, är att det stod minst 20 personer, minst, vid bushållplatserna. TJUGO människor mot en påverkad man och ingen gör något. Jag tog tag i min mobil, jag tänkte att jag skulle ringa polisen och om den påverkade mannen blev handgriplig så fick väl jag springa över. Jag skall väl erkänna att jag är väl inte den mest modigaste personen och har vid flera utav liknande situationer gjort exakt som alla andra. Stirrat eller vänt bort blicken.

Åsikter i alla ära. Alla kan inte tycka lika och man har rätt att tycka olika oavsett om jag gillar det eller inte. MEN man får inte hota, slå eller trakassera en annan människa bara för man har en åsikt, man får inte göra det. INGEN är bättre än någon annan. Jag dömmer inte männsikor efter hur de ser ut, vi alla är uppbyggda på samma sätt, alla har (vanligast) två njurar, ett hjärta, lungor, blod som pumpar runt i kroppen... Jag dömmer människor efter handling och det denna människa gjorde var fel, fegt och okunnigt.

Som tur var så kom en branbil förbi innan jag behövde fundera om jag skulle agera eller inte, brandmännen gjorde sin samhällsplikt och fick bort honom från dessa kvinnor. Tyvärr så vandra han bort till våran sida och det slutade med att han börja babbla med min vän, som inte vågade visa att hon inte ville prata med honom.

Något som jag har nolltolerans emot är mobbning och dubbelmoral, i alla former. Jag verkligen avskyr det och det gör mig så fruktansvärt arg. Mobbning är något som jag aldrig i mitt liv skulle göra. Dubbelmoral däremot, det måste jag med irritation tyvär erkänna att jag har i vissa fall, men jag kämpar och slåss emot dem med klor och näbbar. Jag har så svårt att släppa det där med att det stod minst tjugo personer, tittade på och lät en man få attackera människor sådär. Helt sjukt!

Nu skall jag försöka fortsätta min dag. Solen skiner och jag skall ta en promenad med hunden, sen skall jag måla tills jag måste åka iväg.

Ha en fin dag!

2 kommentarer:

Bella sa...

Gud så hemskt! Det är inte så konstigt att många invandrare växer upp och stannar i utanförskap när de redan sedan barnsben får höra att de inte är välkomna!

I huvudet på Zandra sa...

Ja, det är helt sjukt, man får bara hoppas att dessa människor träffar mera bra människor än dåliga, för det sätter sina spår.