måndag 19 juli 2010

207

Funderar på motsägelser...

Ta ett exempel som kom upp i helgen ang. hundar. Det var fredagskväll, jag och mina vänner satt och snackade. Min vän som bor där, säger att snart kommer hennes man hem. Eftersom jag vet att min hund vaktar när det bara dyker upp folk och hon vaktar ännu mer när vi är på okänd mark och det är mörkt, så jag kopplar henne. En utav killarna börjar i frågasätta detta för enligt honom så är det ju det hundar skall göra. Dom skall vakta och det stämmer till en viss del. Inka ( min hund) skall säga till när hon tycker att något är skumt, men jag känner min hund och jag vet att hon även markerar och jag vet att min väns man gillar att hetsa upp detta beteende. Jag utsätter inte min hund för det. Inka är mitt ansvar, hon har aldrig gjort något, hon skall aldrig hamna i situationer som hon måste göra något. Det är min uppgift. Det är jag som skall ta fajter, inte min hund. Det är jag som skall göra min hund trygg, inte tvärtom. Att hon vaktar mitt hus är en sak, att hon vaktar mig genom morrning, skall, markering är en sak, men det skall aldrig triggas igång. Det skall aldrig, jag upprepar behövas ske om jag kan förhindra det. Jag sa då till denne man att jag vet inte hur hon kommer reagera om han hetsar upp henne när hon redan vaktar, jag vill inte utsätta min hund för det och jag vill inte utsätta min kompis man för om något går fel. Det spelar ingen roll om hon aldrig gjort något tidigare, hon är ingen robot och ingen situation är den andre lik. Då säger den otroligt smarte mannen, jamen om hon attackera så slår man ju ner henne. Där tappade jag mitt humör och förklarade med mycket blllliiiip att det var det mest motsägelsefullaste (är det ett ord?) jag någonsin hört. Vad är det för fel på människor idag?! Hur tänker ni? Hur får ni era små valnötshjärnor att gå ihop? Detta är självklart inte det enda jag tänker på när det gäller att vara motsägelsfull...dubbelmoralisk. Detta är bara ett exempel av en hel jävla bok med puckade saker folk säger och agerar. Jag finns med i denna bok, men jag jobbar mig sakta ur den för detta är helt muppat och jag vill inte vara en deltagande.


 

Tyvärr mina vänner så kommer jag nog återkomma till detta ämne lite då och då, för detta berör mig något fruktansvärt.


 

Idag skall jag...göra något och förhoppningsvis komma fram till hur jag skall hantera ett utav mina egna motsägelser. Ha en fin dag!

Inga kommentarer: