onsdag 28 juli 2010

Tom Cruise och Cameron Diaz

Jag undrar vart världen är på väg... Jag känner på mig att detta kommer bli ett långt inlägg. Ett inlägg som jag kommer vilja fylla på med frågor, tankar och åsikter som får mig att förundras och beundras, så jag låter detta inlägg vara öppet ett tag och fylla på det allt eftersom.

Människor som inte jobbar, som aldrig har jobbat, hur mår ni egentligen? Jag har varit sjukskriven i många år. Innan jag vart sjukskriven så jobbade jag. För snart ett år sen så fick jag möjlighet att pröva att arbetsträna. Det var fruktansvärt läskigt, dels för alla år som jag har varit borta och dels för att jag har vissa "hinder" som gör att jag inte alltid klarar av att jobba, men att arbetsträna vad det bästa jag har gjort.
Rutiner och känslan av att vara behövd gjorde underverk för mig. Jag jobbade tio timmar i veckan, men påverkade mig som om jag hade jobbad heltid och jag mådde helt jävla underbart! Jag fick energi! Lika mycket som jag var helt slut så orkade jag mer, jag fick saker och ting gjorda, jag hade rutiner.


Jag arbetstränade i nästan 7 månader och i fem utav dessa månader hetsåt jag inte en enda gång. Det jag lärde mig utav dessa månader är att alla klarar inte en heltid, men att jobba måste man för sin mentala hälsa och sin fysiska hälsa. Att bara gå hemma år ut och år in oavsett om det är frivilligt eller ofrivilligt är inte bra. Det förstör en. Det gör en dum i huvudet, lat och man blir definitivt inte friskare.

Som sagt alla kanske inte klarar av en heltid, men man behöver de timmar man klarar av. Hur kan man låta människor vara utan jobb? En timme, fyra timmar, det spelar ingen roll alla behöver åtminstonde minst ett par timmr jobb/vecka. Alla förtjänar det.

Hur kan vissa människor (ganska många) frivilligt, vara utan jobb? Självklart förstår jag hur, det är mycket bekvämt att få pengar utan göra något och spendera dagarna lite som man vill, men det är också väldigt självförtroende förstörande, iq befriande och det ger många människor en riktigt, förjävlig, dålig attityd - Stackars mig, tänk på mig, jag kräver det hit och dit och jag skall inte behöva göra något. Hur mår ni egentligen?

Idag klarar jag 10 timmar/vecka. Jag behöver dessa timmar. Jag förtjänar dessa timmar, men ändå förnekas jag dessa timmar. Varför?



Apropå ingenting... Blev bjuden på bio ikväll, knight and day var filmen vi såg. Är ingen Tom Cruise fan så om det inte vore för Cameron Diaz så hade jag missat en helt ok film, för det var den. Helt ok. Vännen jag såg den med, var det bästa med filmen :)

Godnatt med er!

Inga kommentarer: