fredag 2 juli 2010

Rasisternas rasist.

Troligvis kommer jag väl bli kallad det efter detta inlägg. Troligtvis spelar det väl ingen roll om jag säger att det är jag inte. Att mitt inlägg handlar om saken i sig själv, om systemet, politiken och inte hudfärger.

Idag så upptäckte jag en (för mig) rätt så chockande sak. Visste ni att flera människor som har flyttat hit till Sverige och levt på ex sjukbidrag osv och sen flyttat tillbaka till sitt hemland får fortarande pengar härifrån, att föräldrar får barnbidrag till barn som inte ens bor här, i detta land. Jag reagerar kraftigt pga att det dras in pengar på skolan, det dras inpengar på äldrevården, det dras in pengar på sjuka. Folk jagas bokstavligen med blåslampa, människor som redan har det fruktansvärt svårt jagas för att vi, Sverige, har en dålig ekonomi. Allt skall dras in, men vi har råd att försörja människor som inte ens bor kvar här i detta land??

Det är för mig fuktansvärt obegripligt och jag tycker inte att detta är logiskt någonstans. Varför och hur har det blivit så här?

Lika ologiskt är det att standarn för att man skall vara en lyckad människa, en som är något, som är värd något är: Att man skall gå till ett jobb där företaget har ett välkänt namn, du skall jobba nästan dygnet runt och du skall alltid sträva efter att bli/vara bäst, Pengar och titlar är grejen, därefter skall du yoga, träna, hinna med tjejmiddagar, affärsmiddagar och möten, afterwork drinkar, powerwalking, picknickar, långa affärsresor och privata utomlandsresor, uppdatera din garderob till det senaste och dyraste. Du skall ha familj, där hemmet, miljardvillan eller miljon lägenheten är toppmodernt, designat ända in till spiken. Du skall ha det kliniskt rent, barnen skall vara perfekta, mannen skall vara underbar och hunden bäst. Du skall baka bullar, odla ekologiskt och du skall vara engagerad i allt.

Det bästa utav allt är att dygnet har 24 timmar och du vet att du är denna någon, denna lyckade människa när du klarar göra detta under 24 timmar och så håller du på så här tills du en dag kraschar och blir sjukskriven, då skall du bli jagad och stressad för vi har en dålig ekonomi, så du har inte tid/råd att bli frisk för vi skall betala ut pengar till bl a människor som inte ens bor här i Sverige och politiker som hellre spenderar skattepengarna till sin egna lönehöjning eller privata resor, hus och mat.

Ibland känns allt rätt så meningslöst (varför kämpa eller engagera sig?), men inte idag. Idag letar jag efter hur jag kan kämpa emot detta vridna samhälle. Jag orkar inte klaga längre och hur mycket jag än försöker ge upp så gör jag ju aldrig det, så nu skall jag göra något åt det. Jag skall jobba med att kämpa för orättvisa. Detta är orättvisa mot människan i vårat land. Orättvisan mot människan i andra länder får jag ta när detta är fixat. Så det så!

5 kommentarer:

Miss S sa...

Tyckte väl inte inlägget var särskilt rasistiskt, mer ett konstaterande om orättvisa. Det är ju märkligt varför det betalas ut pengar till höger och vänster och till människor som inte ens bor i landet. Men kraven om hur man ska vara, även om det är inpräntat i samhället väljer var och en att ta till sig av det eller inte. Tycker det är så onödigt att försöka vara någon som jag verkligen inte är och kommer heller aldrig bli ngn karriärfokuserad lattemorsa t.ex. Och tänker då banne mig inte känna ngn press för att jag väljer att gå min väg och vara bara jag. Vissa dagar är det lättare och andra svårare att se bortom samhället men målet är att gå min egen väg. Du förtjänar också att inte sätta denna press på dig själv, oavsett vad ngn annan säger.. Det finns alltid vägar ut ur elände vissa mer uppenbara än andra... Att vara sann mot sig själv är den finaste gåva man kan skänka sitt jag..

I huvudet på Zandra sa...

Det är sant och detta "ideal" är inget som jag strävar efter, har aldrig gjort. Allt detta blev bara så påtagligt igår efter har haft långa samtal med ett par vänner om dessa ämnen.

Det är väldigt intressant att disskutera och upptäcka hur ologiskt och dubbelmoraliskt vårat samhälle framställs och hur många som försöker och/eller stressas till att uppfylla dessa orimliga krav.

Visst blir jag med påverkad till en viss del, men inte så att jag vill uppfylla dessa "krav". Jag blir mera förbannad över att se vänner som påverkas utav detta och stressas utav sina föräldrar att uppnå perfektheten i stället för att se att dom duger oavsett om de är sopphämtare eller statsminister, så länge dom är lycklig och har hälsan :)

Ha en fin dag, vännen!

Miss S sa...

Klart det är frustrerande när man önskar att man kunde få vrida runt en skruv som man inte kan hos vänner eller andra med för den delen, men prio får ligga på ens eget välmående, det är viktigare..

Ha en bra dag du med! Kramen

Jonas sa...

Sverige har i dag allvarliga problem. Det beror delvis på den stora invandringen. Det är inte invandrarnas fel utan politikernas eftersom de åsidosätter svenskarnas intressen.

I huvudet på Zandra sa...

Det är jag beredd att hålla med om.