onsdag 21 juli 2010

Är det verkligen bostadsbrist?

Imorse vaknade jag utav ett jäkla oväsen, det var något som pustade, frustade och ibland tjöt. När jag tittar ut mot vägen så ser jag en bil och en lastbil från Älvsbyhus, dom var här för att sätta upp fyra, FYRA (!) flaggstänger på sidan utav min tomt. För som vanligt så är svenskar emot att det finns tomma plätter i vårat land. Det skall inte finnas några åkrar, ängar eller skogar här i Sverige, Nä, det skall byggas så många, exakta likadana hus som får plats på den tomma ytan och dom skall gärna stå packade på varann. Målet är att du skall se din granne skita, det är då dom har nått sitt mål. Lär känna din granne!

Detta område gör mig så fruktansvärt uppretad att jag skulle bara vilja skrika rakt ut! Jag förstår inte hur man kan komma på en så korkad ide, eller det förstår jag, det kallas girighet; men varför? Kan någon förklara för mig varför det alltid byggs exakt likadana hus med tomter på ca 800-900kvm och det är alltid två våningshus? När statistiken visar att människor bor kvar längre i hus som har: Större tomt, ser inte likadan ut som grannens och inte kostar multum att bo i = VARIERA STORLEKARNA!

Vill ni ha bevis? Kolla det nya (blir väl det nygamla efter detta) området som ligger ungefär 10 minuter gångväg härifrån... Där alla hus ser likadana ut: Två våningar, tomt på 800kvm, 50 hus på ett område ungefär lika stort som en ärta. Sen jag flyttade hit för fem år sedan så har ca fyra hus/ år legat ute för försäljning. Det ger en summa på 20 hus på fem år. Det slår aldrig fel... Varje vår dyker de gul/vita skyltarna från svensk fastighetsbyrå upp och pekar från huvudvägen in till det nygamla området.

Varför bor ingen kvar? Kan det bero på att dom som bor där, måste låna sig upp till öronen för att ha råd att köpa dessa hus, sen måste dom jobba arslena av sig för att betala skulderna, bara hyran ligger på ca 10 000kr. Barnen får vara glada över om de får se sina föräldrar i åtminstonde en timme innan de går och lägger sig.

Nu skall dom alltså bygga 17 nya hus brevid min tomt, där det alltid har varit äng och skog, känns förjävligt om jag skall vara helt ärlig. För nu kommer det dyka upp gångvägar och gatubelysning, det kommer bli mer trafik både på buss och bil. Det var inte därför jag flyttade till landet. Jag flyttade till landet för att se stjärnorna, inte glödlampor. Jag flyttade till landet för att höra fågelsång, inte skrikande barn och tjutande bilar.

Hur tänker dessa människor som flyttar hit? - Ja! Vi flyttar till landet, köper 2,5 miljon villa, delar toalettbesök med grannen, sen börjar vi klaga på att det är så lantligt, så mörkt, vi behöver mera lampor, mera bussar och fy vad långt det är till affären. Vill ni ha det, så vill ni inte bo på landet. Jag kan rekomendera minst tre små samhällen inte långt härifrån som lever upp till allt detta och ni får erat "lantligt" med bekvämligheter. Bestäm er! Håll städerna till städerna och landet till landet!

Med tanke på hur mycket nya sådana här små husklungor ploppar upp lite här och var, med tanke på hur många utav dessa hus står tomma eller säljs på rullande schema, så undrar jag: Är det verkligen bostadsbrist här i Sverige? Eller är det bara brist på människor som vill bo?

Jag vet att jag kan inte göra så mycket åt detta bygge, det kommer ske och jag skall inte ljuga och säga att jag inte har tänkt på många elaka alternativ som t ex hyra någon att skrämmas lite, att köra lite vodoo över platsen, slänga ut en besvärjelse och döma ut stället helt, men jag är ju (tyvärr) stark troende på allt man gör får man tillbaka tre gånger och jag orkar inte med så många år till med otur, så det är bara att bita i det sura äpplet och hoppas på det ordnar sig till det bästa ändå.

Godnatt med er därute och sluta vara så giriga. Mer är aldrig bättre.

Inga kommentarer: